Internationaal ondernemen in Oss: Ruud van den Berge (Flash)

‘Who the hell are you to tell us how to clean?’ Zijn eerste gesprek met een internationale prospect was niet echt een succes, en dat is nog zacht uitgedrukt. Toch heeft Ruud van den Berge van Flash een wereldspeler gemaakt. In meer dan 40 landen gebruiken professionele schoonmakers de ‘nonwoven disposables’ uit Oss.

‘Innovatie is ons belangrijkste wapen’

Flash produceert wegwerpschoonmaakartikelen voor professionele schoonmakers. “We richten ons puur op mensen die beroepsmatig met schoonmaken bezig zijn”, vertelt Ruud. “En we leveren uitsluitend aan tussenhandelaren; via hen gaan onze producten de hele wereld over.”

Het zijn overigens niet alleen schoonmaakbedrijven die de producten van Flash afnemen. “Denk ook aan facilitaire diensten in de care en cure-sector. Ook daar is men professioneel met schoonmaken en hygiëne bezig.”

Taylor made producten

Flash is gespecialiseerd in private labels. Talloze multinationals en producenten van A-merken verbinden hun naam graag met de producten uit Oss. “We onderscheiden ons vooral met unieke, taylor made producten. Via ons maatwerk leveren we een duidelijke toegevoegde waarde: producten die nergens anders te koop zijn.”

“In de zorg bijvoorbeeld, is hygiëne ontzettend belangrijk: bacteriën mogen zich niet verspreiden. Speciaal daarvoor hebben we disposable moppen gemaakt. Doordat je de mop na het schoonmaken direct weggooit, voorkom je de kans op kruisbesmetting. Bovendien is de prijs zo concurrerend, dat het goedkoper is dan het uitwassen van textiele moppen.”

Aantrekkelijk buitenland

Toen Ruud het bedrijf in 1986 overnam, zag hij al snel dat de Nederlandse markt te klein was. “Ik heb een klein onderzoekje gedaan en constateerde dat de concurrenten in Nederland allemaal vochten om dezelfde klant. Het buitenland was veel aantrekkelijker. Ik ben gewoon naar bedrijven gegaan en heb gezegd: ‘Dit zijn we en dit kunnen we’.”

Engeland was de eerste bestemming: het resultaat is bekend... “Niet bepaald een gelukkige keuze”, lacht Ruud achteraf. “In Engeland is de cultuur zó anders. Toch vind je onze producten ook daar, maar dan uitsluitend via de tussenhandel.”

Schoonmaakcultuur

In andere landen ging het van meet af aan beter. Wat heet! “Ik geloofde in onze strategie: de beste manier om producten te verkopen is naar je klanten toe te gaan. Inmiddels zijn we letterlijk overal in Europa vertegenwoordigd. Van Finland tot Spanje en van IJsland tot Griekenland.”

De branche waarin Flash zich begeeft, is nergens hetzelfde. “Ieder land, iedere organisatie heeft zijn eigen schoonmaakcultuur. Daarom moeten we zo flexibel zijn. We hebben, inclusief alle verfijningen, duizenden producten in ons assortiment. We laten zelfs onze eigen productiemachines bouwen.”

Enorme voorsprong

Concurrentie is er wel voor Flash, vooral uit het Verre Oosten. Daar stuitte Ruud onlangs op een bijna exacte kopie van een van zijn producten. “Toch hebben we er weinig last van. We hebben een enorme technische voorsprong op onze concurrenten. Bovendien is ons transport zo efficiënt, dat ze het vanuit China nooit voordeliger kunnen doen.”

“Ik zie ons als een combinatie van Duitse degelijkheid, Chinese flexibiliteit en Nederlandse creativiteit. We zijn bijvoorbeeld ISO-gecertificeerd. Niet omdat het moet, maar omdat we dat zelf willen.”

Innovatie en kwaliteit

“De kwaliteit is bij onze producten altijd hoog”, vervolgt Ruud. “We hebben een ongelooflijke drang om vernieuwend te zijn, maar we willen wél kwaliteit leveren. Dat verwachten onze klanten ook van ons. Ze weten dat we altijd weer met iets nieuws komen.”

De strategie voor de toekomst is dan ook niet om zo veel mogelijk landen te veroveren, maar vooral om te blijven innoveren. “Ons motto is 'Setting standards in floor cleaning'. Eens in de twee jaar staan we met een eigen stand op een internationale beurs, vaker niet. Maar… daar pakken we écht uit. Die beurs levert ons genoeg op om weer verder te kunnen innoveren.”

Oss is perfecte plek

Flash, dat vandaag de dag een kleine 50 medewerkers telt, ziet Oss als prima locatie om de horizon verder in te kleuren. “We hebben ons in 2012 definitief gevestigd in Oss, een heel fijne plaats. Vlakbij Duitsland en België en toch maar een uurtje vanaf Rotterdam.”

“Oss heeft bovendien een gunstig vestigingsklimaat. De gemeente heeft een actief beleid om bedrijven aan te trekken en deze regio biedt ons veel aanbod aan productiepersoneel. Wij zitten hier perfect op onze plek.”