Osse familiebedrijven: Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling

In vier maanden van bouwgrond naar huis: daar kijken ze bij Van Wanrooij niet meer van op. Het oer-Geffense bedrijf staat er sterk voor, zelfs na de crisis. “Ons geheim? We hebben gewoon doorgebouwd.”

John van Wanrooij John van Wanrooij

“Van Wanrooij is een familiebedrijf dat zich bezighoudt met de bouw en ontwikkeling van woningen. Daarnaast ontwikkelen we bouwconcepten, hebben we een showroom met keukens, badkamers en tegels en beleggen we in vastgoed.” Aldus directeur John van Wanrooij.

Bewust of onbewust: hij noemt ‘familiebedrijf’ als eerste in zijn bedrijfsomschrijving. Het zegt veel over het bedrijf, dat 46 jaar geleden is opgezet door de eerste generatie Van Wanrooij. De huidige tweede generatie bouwde het uit tot een bedrijf met ruim 200 medewerkers, dat elk jaar 800 tot 1000 woningen verkoopt.

Begrijpelijke taal

Het familiaire is in heel het bedrijf te voelen. John: “Meer dan de helft van onze collega’s is 12,5 jaar of langer in dienst.” Deze verbondenheid in combinatie met het directe klantencontact in begrijpelijke taal én de Brabantse nuchterheid hebben voor de goede naam van Van Wanrooij gezorgd.
“We staan met de voeten in de klei en kunnen snel schakelen. We zijn niet langdradig en hebben een hekel aan bureaucratie.” Dit is een belangrijk wapenfeit bij de accreditaties waar grotere bedrijven ook meedoen.

De crisis te lijf

De sector heeft moeilijke crisisjaren achter de rug en de nasleep lijkt lang te duren. Toch lijkt Van Wanrooij nauwelijks gehavend. “Wat ons geheim is? We hebben geen geheim, we hebben gewoon doorgebouwd.”
Een belangrijke keuze was om vol in te zetten op directe verkoop aan consumenten. Daarbij is internetmarketing essentieel geweest. John: “80 procent verkopen we nu al direct aan de consument. Dit blijven we wel verder optimaliseren naar de toekomst toe. Op dit moment hebben 35.000 mensen online aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn in onze nieuwbouwwoningen.”

Eigen woningconcept

Ondanks de crisisjaren heeft Van Wanrooij vol doorontwikkeld. “Daar plukken we nu de vruchten van. We bouwen nu 85 procent van onze woningen volgens Optio.” Optio is het flexibele woningconcept van Van Wanrooij. Door de bundeling van de kennis die het bedrijf opgedaan heeft in al die jaren, kan het nieuwbouwwoningen beter ontwikkelen en realiseren.
“Sneller, efficiënter én tegen lagere kosten. En ook de ontwikkeling van Optio gaat verder. Klantgerichtheid staat bij ons hoog in het vaandel. We willen ons steeds verder ontwikkelen om ons woonconcept nog klantgerichter te maken en nog meer naar de markt toe te brengen. Die ontwikkeling staat nooit stil.”

Gestandaardiseerd, maar toch flexibel

Volgens John is Optio het beste van twee werelden. Aan de ene kant ligt er al een bouwplan klaar, inclusief modelplattegronden en tekeningen. En aan de andere kant is de keuzevrijheid voor de klant enorm.
“Het is uiterst flexibel. Samen met de klant lopen we stap voor stap door het proces en er valt veel te bepalen. Of het nu gaat om de positie van de keuken, de dakvorm of de indeling: de klant mag het zeggen.”
De innovatie blijft niet beperkt tot het Optio-concept. Consumenten krijgen steeds meer visuele mogelijkheden om zich in te beelden hoe hun huis eruit gaat zien. “Men kan digitaal door het huis lopen voordat er maar één steen gelegd is.”

Groeien kan, maar hoeft niet

Nu de markt weer aantrekt en Van Wanrooij er sterk voorstaat, zou het bedrijf verder kunnen groeien. Dat kan, vertelt John, maar dat is niet het doel. “Het zijn van een familiebedrijf behoort tot de kern van onze onderneming. Dat karakter willen we hoe dan ook behouden.”