Osse familiebedrijven: Acket drukkerij kartonnage

Oss heeft veel familiebedrijven. Bedrijven die soms al generaties lang in Oss ondernemen. Met enige regelmaat interviewen we deze ondernemers. In deze aflevering Tom Acket van Acket drukkerij kartonnage.

Tom (links) en Vic Acket in de drukkerij

“Ik ga elke dag met een grote lach aan het werk”

Trek je keukenkast open en grote kans dat je een verpakking van Acket drukkerij kartonnage ziet. “Zelfs als ik in Spanje ben, wil ik nog wel eens een Lidl binnenlopen om te kijken hoe de verpakkingen erbij staan”, aldus directeur Tom Acket.

Acket is er voor de graanontbijtliefhebber, maar ook voor de hagelslagsmikkelaars van De Ruijter Specials. Vooral de grotere MKB-klanten melden zich in Oss, op het centraal gelegen bedrijventerrein Landweer. “Iedereen heeft wel eens een verpakking van Acket in zijn handen gehad”, zegt directeur Tom Acket. “Dat is het mooie aan deze branche.”

Sinds januari 2015 staat hij als nieuwe generatie Acket aan het hoofd van het bedrijf. Hij nam het over van zijn vader Vic en is daarmee de vijfde Acket op een rij, sinds de start van de drukkerij in 1884.

Het kerstdiner

Tom kan zich het moment nog goed herinneren dat zijn vader de bedrijfsoverdracht ter sprake bracht. “Dat was voor het kerstdiner in 2010. Wij zijn helemaal niet zo van de officiële praatjes, maar goed, je moet een moment kiezen en met Kerst waren we toch allemaal bij elkaar.”

De muziek werd zachter gezet en vader Vic nam het woord. Een paar maanden eerder had hij de kinderen gevraagd om erover na te denken, daarvoor was er nooit echt over gesproken.

Uiteindelijk bleek de vacature het beste bij Tom te passen. Hij vertrok uit Amsterdam, waar hij werkte als strategieconsultant, en ging terug naar Brabant.

Een grote lach

Hij heeft nog geen moment spijt gehad van zijn beslissing. “Het is wennen dat ik nu in deze positie zit, maar ik ga elke dag met een grote lach aan het werk.”

Maar is werken bij een drukkerij niet wat stoffig voor een midden-dertiger vol ambities? Tom schudt direct zijn hoofd. “Deze branche is continu in ontwikkeling.”

Bijblijven is voor hem als directeur dan ook een belangrijke taak. “Denk aan de digitale drukpers die verpakkingen kan personaliseren. Maar ook aan elektronische schermpjes op verpakkingen. Of verpakkingen die oplichten in het donker. Dat komt er allemaal aan, of het ís er al.”

Focus op food

Kartonnen verpakkingen voor bloembollen, lijmpistoolverpakkingen, aluminium doosjes… Acket kan het allemaal maken. Maar de focus ligt op voedselverpakkingen. “Dit soort verpakkingen moet vaak snel worden geleverd, met name vanwege acute wensen van supermarktketens. Die zijn niet goed te voorspellen.” Door te kiezen voor deze niche, onderscheidt Acket zich van drukkerijen in Oost-Europese landen.

Na een aantal grote investeringen in de afgelopen jaren is Acket superflexibel. “Als het echt nodig is, kunnen wij binnen een paar dagen honderdduizend verpakkingen leveren. Eventueel draaien onze medewerkers én de drukpersen overuren, we zorgen dat het lukt. Dat krijg je niet voor elkaar vanuit Oost-Europa.”

Verpakkingen verspreid over Europa

De verpakkingen van Acket reizen heel Europa door en komen bij internationale vestigingen van supermarktketens als Albert Heijn en Lidl terecht. “Onder andere onze verpakkingen van graanontbijt en kartonnen sleeves om maaltijdgerechten kun je overal tegenkomen.”

Tom biecht op dat hij het niet kan laten om op vakantie zo nu en dan een Lidl binnen te lopen. “Zelfs als ik in Spanje rondloop, wil ik kijken hoe de verpakkingen erbij staan.”