Osse innovatieve bedrijven: Ripstaal

“Toen ik dit bedrijf overnam, had ik nog nooit een profiel in mijn handen gehad. Des te trotser ben ik op de groei die we hebben doorgemaakt.” Wim van Rijsingen klinkt gepassioneerd als hij vertelt over de historie van Ripstaal, het bedrijf dat hij eigenhandig liet uitgroeien van een nationale speler tot een mondiale topper. “Blijven vernieuwen, dat is het allerbelangrijkste.”

Wim van Rijsingen

Wim van Rijsingen

Ripstaal ontwikkelt en produceert een uitgebreid assortiment aan stucprofielen en andere, slimme en innovatieve afbouwproducten. “Zoals tegelprofielen, bouwplaat, dagkantgipsplaten, enzovoorts. Er is in Nederland niet één huis waar geen van onze producten in is verwerkt”, is de stellige bewering van Van Rijsingen.

Innovatie wint!

Onlangs gooide Ripstaal hoge ogen met een innovatief product: de Ripstaal KlicK-Board, een vouwbaar hoekprofiel dat aan variabele lengtes plaatmateriaal is bevestigd.

“Met de KlicK-Board wonnen we vorig jaar de titel ‘beste innovator in de bouw’, een Europese prijs. Wereldwijd werden we vervolgens tweede, achter Amerika. Het is een ideale oplossing voor stukadoors: je hoeft namelijk zelf geen constructie (denk aan koven, kolommen, wanden en afdekconstructies) te bouwen en te stukadoren. Je klikt het systeem open, plaatst je wand, smeert hem af en klaar!”

‘We leveren een oplossing voor twee grote uitdagingen in de bouw’

Meer winst, meer plezier

“We hebben uitgerekend dat de KlicK-Board tachtig procent arbeidsvoordeel oplevert”, aldus Van Rijsingen. “Daarmee leveren we een oplossing voor twee grote uitdagingen in de bouw: het moet steeds sneller en goedkoper én er is een stijgend tekort aan vakmensen. Daarnaast zorgt de KlicK-Board dankzij zijn eenvoud en efficiëntie voor meer werkplezier.”

“We hebben eens een wedstrijd gehouden in België. We daagden stukadoors uit om het tegen ons KlicK-Boardsysteem op te nemen. Wie zijn wand sneller had gestukadoord, kon een geheel verzorgde vakantie winnen. Ik kan je zeggen: de mouwen werden opgestroopt! Maar ze hadden geen schijn van kans, ik heb niets hoeven weggeven. Het heeft me alleen maar veel nieuwe klanten opgeleverd.”

Deal in het vliegtuig

Van Rijsingen nam Ripstaal begin 2007 over van de toenmalige eigenaar. Die carrièreswitch (Van Rijsingen was ondernemer in natuursteen) kwam min of meer per toeval tot stand.

“Ik zat in het vliegtuig naar Italië, op weg om een nieuwe partij stenen te kopen. Naast me zat een vriend van de eigenaar van Ripstaal. Hij vertelde me dat er geen geschikte opvolger was. Ik wist genoeg. Van jongs af aan heb ik affiniteit met de bouw gehad en ik wilde heel graag een bedrijf leiden waarbij ik met groothandels kon schakelen in plaats van rechtstreeks met consumenten. Een paar maanden later heb ik Ripstaal overgenomen.”

Vrachtwagens van Ripstaal

Over de grens

In die tijd had Ripstaal uitsluitend Nederlandse klanten, met uitzondering van één klant uit België. Van Rijsingen zette al snel de stap over de grens.

“We hebben onze productielijnen verdubbeld, zijn inmiddels actief in veertien landen, hebben kantoren in Engeland en Italië en onlangs hebben we lijntjes uitgegooid naar landen als Amerika, Canada en Dubai. De prijs die we met de KlicK-Board wonnen, helpt ons daar enorm bij. Onze andere producten, van alu-zink, RVS en PVC, gaan mee in de flow.”

‘We hebben onze productielijnen verdubbeld en zijn actief in veertien landen’

Innovatie houdt nooit op

Dé belangrijkste voorwaarde voor groei van zijn onderneming vindt Van Rijsingen innovatie. Hij heeft legio praktijkvoorbeelden die aantonen dat het loont om naar de klant te luisteren en daar je bedrijfsvoering op aan te passen.

“Innovatie houdt nooit op. Een mooi voorbeeld is de klikstrip van de KlicK-Board: die was te sterk. Ik vloog naar Canada voor een demonstratie voor potentiële klanten, maar toen ik de platen na de landing in een hoek van negentig graden wilde knikken, klikte het systeem niet. Wat bleek: in het vliegtuig was het kunststof stijf geworden. ‘Wacht een uurtje’, heb ik gezegd. Toen het materiaal op temperatuur was, werkte het perfect.”

“Dat voorbeeld heeft ons vervolgens wél aan het denken gezet. Wat gebeurt er als er in kou of zelfs vorst mee wordt gewerkt? Uiteindelijk hebben we weekmakers aan ons kunststof toegevoegd. Het is nog even sterk, maar enkele gradaties zachter en dus geschikt bij lage temperaturen. Zo blijven we door ervaring voortdurend werken aan verdere verbetering en innovatie.”

‘We blijven voortdurend werken aan verbetering en innovatie’

Alles in eigen huis

Ripstaal produceert als een van de weinige partijen in Europa het gehele assortiment aan afbouwproducten en metalen stucprofielen in eigen huis. Net als de machines waar de producten mee geproduceerd worden, trouwens.

“Wij maken het beste van het beste, we produceren tegen de hoogste Europese normen. Natuurlijk kunnen we ook in China inkopen. Maar waar moeten we heen als het product roest? Dat soort risico’s sluiten we uit door alles in eigen beheer te doen. Het resultaat is dat we nooit klachten krijgen en daar zijn we trots op.”

Ripstaal blijft groeien

Waar ligt de horizon voor Ripstaal, waar momenteel zo’n 50 medewerkers actief zijn? The sky is the limit, stelt Van Rijsingen.

“We streven ernaar dat onze producten over de hele wereld gebruikt gaan worden. Een mooie stap daarin is het commitment dat Knauf heeft getoond. Knauf, een wereldwijd opererende gipsplatenproducent, heeft de KlicK-Board omarmd. Daardoor gaan we nu al letterlijk de hele wereld over. Onze markt groeit en wij groeien mee. Door te doen waar we goed in zijn én door te blijven innoveren.”