Over Osse trots, vallen en opstaan en… chocolaatjes

De medewerkers van het Osse Kernteam Economie schrijven regelmatig een blog op deze plek. Persoonlijke verhalen en belevenissen over ondernemen in Oss. Verhalen waarin ‘de kracht van Oss’ altijd centraal staan. Deze keer schrijft Marieke Vossen (hoofd Economische Zaken) 'Over Osse trots, vallen en opstaan en… chocolaatjes'.

Over Osse trots, vallen en opstaan en… chocolaatjes

Onlangs tuurde ik bij chocolatier Christian in de vitrine en zag ze daar weer liggen: heerlijke Osse Trotse. De chocolaatjes, met de afbeelding van een pauw, omvatten volgens de chocolatier zes eeuwen rijke Osse historie. ‘Wees trots op Oss!’ is de boodschap. En hoewel ik me hier voor de volle 100 procent achter schaar, kijk ik op van deze ‘be good and tell it’-ondernemersstrategie van een Osse ondernemer.

Geen flauwekul

We hebben als gemeente zoveel om trots op te zijn. Onze ligging is prachtig en praktisch: er is geen Brabants buitengebied zo groot als dat van Oss, wat het aantrekkelijk maakt voor veel vee- en landbouwbedrijven. We beschikken over zowel weg-, water- als spoorverbindingen, gunstig voor onze logistiek. En dan hebben we nog onze wortels in de life sciences en industrie, sectoren die bij ons volop tot bloei zijn gekomen.
Al deze factoren helpen Osse ondernemers bij het waarmaken van hun ambities en daarmee boeken ze zowel regionaal als op Europese schaal succes. Dat doen ze vanuit hun typerende ‘harde werkers-mentaliteit’ en omdat dat nu eenmaal goed is voor hun bedrijf. Ze zijn best tevreden over zichzelf en zeggen ook wel dat er veel moois gebeurt in Oss, maar borstklopperij is er niet bij. Geen flauwekul, gewoon aan de slag.

Waargebeurd

Nu zeg ik niet dat je van de daken moet roepen hoe goed je wel niet bezig bent, maar je mag best trots zijn op wat je bereikt. En bij Osse ondernemers zie ik dat in de praktijk vaak gewoon nog niet, die zijn veel te bescheiden. Terwijl we zoveel bijzondere verhalen te vertellen hebben. Ken je bijvoorbeeld het sprookje van de kleine Osse ondernemer met een bedrijf in schoonmaakmiddelen, die onlangs een grote Europese aanbesteding won? Waargebeurd.

‘Gewoon weer aan het werk’

Ander voorbeeld. Driekwart jaar geleden sprak ik een ondernemer die met de handen in het haar zat. Haar industriebedrijf kreeg door de crisis zware klappen te verduren. Ze had al een aantal belangrijke orders verloren en raakte vervolgens ook nog haar grootste klant kwijt. De problemen stapelden zich op en ze maakte zich grote zorgen.
Gisteren sprak ik deze ondernemer opnieuw. Tussen neus en lippen door vertelde ze dat haar bedrijf dit jaar met twintig procent was gegroeid. Vanuit de crisis vond zij zichzelf opnieuw uit en boekte daarmee weer succes. Waarom dat volgens haar geen groot nieuws was? Tja, als het slecht gaat met je bedrijf, dan onderneem je toch actie om die situatie te veranderen? “We doen gewoon waar we goed in zijn. Je moet gewoon weer aan het werk”, concludeerde ze nuchter.

Vallen en opstaan als kracht

Bescheidenheid siert, maar uitstralen dat je goed bent - of op zijn minst: dat je een mooi product levert - is geen overbodige luxe. Door weinig los te laten over je successen, ontzeg je jezelf een podium dat kan dienen als katalysator voor nog veel meer moois. Zo’n bijna-faillissementsverhaal is niets om je voor te schamen. Integendeel! Het laat zien dat je beschikt over veerkracht en innovativiteit, de kracht om jezelf opnieuw uit te vinden, om weer aan de slag te gaan en er dan weer bovenop te komen. Vallen en opstaan is óók de kracht van Oss, en absoluut iets waar we heel trots op mogen zijn!

Marieke Vossen, hoofd Economische Zaken Marieke Vossen, hoofd Economische Zaken

Een overzicht van alle blogs en nieuwsberichten vindt u hier: www.oss.nl/bedrijvignieuws