Osse innovatieve bedrijven: Wijnhandel van Helden

Nog niet zo lang geleden stond Ronald van Helden als dj te draaien op grote landelijke feesten. Toch broeide er achter de draaitafels stiekem al een ander plannetje: het starten van een eigen onderneming. In 2013 werd dat plannetje waarheid: hij begon zijn eigen online wijnhandel. En volledig tegen de stroom in voegde hij daar twee jaar later een fysieke winkel aan toe.

Geen muziekindustrie meer

Stad en land afreizen om in de mooiste clubs en op de zonnigste festivals als dj op te treden: het klinkt voor veel jonge mensen als een baan die ze maar wát graag willen hebben. Ook Van Helden genoot ervan, maar zijn absolute passie was het niet.

“Een mooie tijd, maar ik had niet zoveel met de groeiende digitalisatie van de muziekscene. Daar kwam nog bij dat het onregelmatige ritme van een dj niet zo goed paste bij mijn prille gezinsleven. Ik besloot daarom de muziekindustrie te verlaten.”

Eten en drinken

Met een nieuwe baan als functioneel accountmanager bij een groothandel in de techniek vond Van Helden al snel meer rust in zijn leven. Er kwam bovendien meer tijd vrij om echt van het leven te genieten. Bijvoorbeeld met lekker eten en drinken.

“Het kwam er steeds vaker van: met mijn vrouw en vrienden samen koken en vervolgens aan tafel smullen van al die gerechten. Al gauw kwam er ook wijn op tafel. Behalve dat ik wijn gewoon erg lekker vond, raakte ik gefascineerd door de enorme diversiteit in smaak. Mijn liefde voor het product begon hier echt te borrelen.”

Van onschuldig advies tot eigen wijnspeciaalzaak

Van Helden ging zich vervolgens meer en meer in wijnen verdiepen. Hij las er veel over, volgde enkele basiscursussen en begon aan de vinologenopleiding. Maar belangrijker nog: hij proefde enorm veel verschillende wijnen.

“Ik merkte al snel dat ik goede wijnen vakkundig van mindere wijnen kon onderscheiden. Soms schrok ik van de kwaliteit van een wijn wanneer ik bij vrienden op bezoek was. Wat zonde! Ik besloot ze daarom een handje te helpen door goede wijnen voor ze te kopen.”

“Ik besloot vrienden te helpen door goede wijnen voor ze te kopen”

Webshop

En zo ging het balletje rollen. In zijn vrije tijd begon Van Helden met de inkoop van wijnen. Eerst maar een aantal flessen per week, maar al snel hele dozen en grotere partijen.

“Ik had er vooral heel veel plezier in. Het duurde dan ook niet lang voordat ik mijn eigen webshop begon. En dat ging direct goed: de bestellingen namen rap toe en ik kwam met steeds meer horecazaken in contact. Het werd al snel te druk om mijn webshop te combineren met mijn commerciële functie. Toen besloot ik om vol voor mijn eigen zaak te gaan.”

Wijnspeciaalzaak

Een goede keuze, want Van Heldens online wijnhandel bleef groeien. Voor sommige ondernemers misschien het moment om even op hun lauweren te gaan rusten, maar niet voor Van Helden. Naast zijn online shop begon hij in 2015 – tegen alle trends in – een fysieke winkel in het Osse centrum.

“Online miste ik het persoonlijke contact met mijn klanten. Praatjes maken, proeverijen organiseren, mensen adviseren… dat ging allemaal niet. Ik leerde mijn klanten dus ook nooit écht kennen. En dat terwijl ik er juist zo van geniet om mijn expertise en liefde voor wijn met anderen te delen.”

Risico

Waar veel ondernemers tegenwoordig vaak een online component aan hun fysieke winkel toevoegen, bewandelde Van Helden dus opvallend genoeg de omgekeerde weg. En die innovatieve keuze maakte hij op basis van méér dan het gebrek aan persoonlijk contact.

“Alles moet tegenwoordig sneller en makkelijker. Zonder de deur uit te hoeven, kun je eigenlijk alles online bestellen. Toch heb ik het beginnen van een fysieke winkel nooit als een risico gezien. Ik denk dat wijnliefhebbers juist de behoefte hebben om een fles wijn echt te zien en te ‘voelen’. Daarbij weet ik zeker dat mijn klanten het prettig vinden om samen met mij tot een passende wijn te komen. Online is dat onmogelijk. Een échte winkel zorgt voor veel meer binding en beleving.”

“Ik heb het beginnen van een fysieke winkel nooit als een risico gezien”

Pilot

Die beleving wordt ook gestimuleerd door de gemeente Oss. Dankzij de pilot ‘Vernieuwend Ondernemerschap’ mag Van Helden namelijk een klein terras voor zijn zaak beheren om klanten daar een wijntje te laten proeven. De ondernemer is vanzelfsprekend blij met die extra functie.

“Die pilot is een positieve ontwikkeling voor Osse ondernemers. Het werkt voor mijn zaak niet alleen sfeerverhogend, maar het stelt me ook in staat om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met mijn assortiment, de winkel en mezelf. Dat de gemeente dit soort vernieuwende initiatieven neemt, geeft mij als ondernemer een extra drive om mijn zaak tot een succes te maken.”

Oss

Gezien het succes van zijn wijnspeciaalzaak lijkt Van Helden zijn markt goed te hebben ingeschat. Bovendien heeft hij in korte tijd zijn weg gevonden in de Osse ondernemerswereld. En als geboren en getogen Ossenaar voelt hij zich er helemaal thuis.

“Met een goed plan en veel energie kun je het als ondernemer in Oss absoluut redden. Er gebeurt hier zóveel, kijk maar eens naar die bomvolle evenementenkalender. Vroeger was het ondenkbaar om Koninginnedag hier te vieren, maar tegenwoordig blijven veel mensen op dat soort feestdagen ‘gewoon’ in Oss. Dat zegt in mijn ogen heel veel.”