Internationaal ondernemen in Oss: Ivan Vos (REV’IT! Sport International)

De plek die Ivan Vos op zijn eerste internationale beurs toebedeeld kreeg, was op zijn zachtst gezegd niet ideaal. Half weggestopt onder een trap mocht hij zijn motorkleding aan de internationale motorwereld tonen. Toch lukte het: REV’IT! groeide uit tot een mondiale marktbepaler met afzet in meer dan 70 landen.

‘We geven de wereld kleur’

“Ik herinner me die beurs nog goed”, vertelt Ivan Vos met een glimlach. “Het was in 1997, op de IFMA in Keulen, één van de twee grote Europese motorbeurzen. Het was echt pionieren. REV’IT! was totaal onbekend in de markt, we moesten ons nog helemaal bewijzen.”

Toch wist Ivan vanaf het eerste moment dat het internationale speelveld zijn terrein zou worden. “Móest worden. Nederland heeft simpelweg een te kleine markt. Als je een goed, volwaardig en ambitieus merk wilt neerzetten, moet je internationaliseren. Daar heb ik vanaf het begin op ingestoken.”

Eerste importeur

De eerste importeur die het in REV’IT! zag zitten, was een Spanjaard. Daarna volgden er steeds meer. Het merk en de collectie werden aantrekkelijker, en steeds meer importeurs toonden interesse. “Die Spaanse importeur trouwens, is bijna 20 jaar lang een van onze partners geweest.”

Sinds enkele jaren werkt REV’IT! niet meer met importeurs. In plaats daarvan levert het Osse bedrijf rechtstreeks aan dealers. “Daardoor kunnen we onze boodschap overal op dezelfde manier verkondigen. Bovendien hebben we een betere prijspositionering en een betere prijs-kwaliteitverhouding.”

Handtekening

“Als internationaal merk moet je een duidelijke handtekening hebben”, vervolgt Ivan. “Wat ís je product en vooral: wat is het niet? REV’IT! staat voor kleding met goede, mooie vormgeving, aandacht voor detail en verfijnde productie. Maar het staat ook voor relevantie. Onze kleding voldoet in alle opzichten aan de verwachtingen van de motorrijder voor wie het bedoeld is.”

REV’IT! verdeelt de motorrijders in drie categorieën. “Ten eerste integration: daarin zien we enerzijds rationele motorrijders die vooral van A naar B willen en anderzijds rijders met een emotioneel motief. Zij zien hun motor als een verlengstuk van zichzelf. Het tweede segment is het sportsegment en het derde is gericht op adventure en touring.”

Groeikansen

Die onderverdeling tekent zich geografisch duidelijk af. REVi’IT! realiseert 90 procent van zijn omzet in Europa en Amerika. En dus maar tien procent daarbuiten. Toch liggen daar volgens Ivan grote kansen: Want waar het sportsegment in Europa en Amerika krimpt, is het in Aziatische landen juist booming om op steeds zwaardere, sportieve motoren te rijden.”

Hij vervolgt: “Neem een land als Thailand. Daar ontstaat voor ons momenteel een heel grote markt. Maar ook in Zuid-Amerika zie je steeds meer sportiever motorrijders, vooral door de hero worshipping uit bijvoorbeeld de professionele motorsport. Dankzij zo’n trend wordt een voorheen relatief klein afzetland voor ons ineens heel interessant.”

Wereldwijde benchmark

Inmiddels is REV’IT! een beeldbepalend merk. Ook in letterlijke zin, want het modebeeld onder motorrijders is vandaag de dag kleurrijker dan het ooit was. “REV’IT! wordt over de hele wereld gezien als benchmark voor een goed, veilig product met een onderscheidend design”, knikt Ivan.

Gemakkelijk is het echter niet, om die positie te veroveren en vast te houden. “Je moet in feite altijd een stap beter zijn dan de merken in en een thuisland, anders houd je je positie niet vast. Overal wordt enorm naar ons gekeken, we zetten de standaard voor hoe motorkleding er uitziet. Dat vinden we het leukste wat er is: de wereldwijde markt letterlijk kleur geven.”

Vertrouwen

Vanuit Oss als thuisbasis blijft REV’IT! ook de komende jaren aan de weg timmeren. E-stores, flagship stores en talloze innovaties, bijvoorbeeld op het gebied van technologie en veiligheid, krijgen vandaag de dag vorm. Maar ondanks de voortdurende stroomversnellingen blijft Ivan bouwen op wat volgens hem de basis is van goed ondernemen: vertrouwen.

“Een samenwerking met partners op basis van wederzijds vertrouwen is ontzettend belangrijk. Het klinkt cliché, maar geloof me: het gebeurt bar weinig. Loyaliteit reikt vaak zo ver als de laatst verscheepte doos. Maar door écht vertrouwen en transparant samenwerken zijn partners bereid om op langere termijn in je merk te investeren. Pas als je samen een stip aan de horizon hebt, kom je écht ergens.”

Ivan Vos werd in 2017 gekozen als ondernemer van het jaar in Oss Ivan Vos werd in 2017 gekozen als ondernemer van het jaar in Oss