Arbeidsmigranten (NL)

Arbeidsmigranten

Er komen ieder jaar veel Europeanen naar Nederland voor werk. Het staat de inwoners van de Europese Unie vrij om te gaan, te wonen en te werken waar zij willen. Ook in en om Oss wonen en werken arbeidsmigranten, voor korte of lange tijd. Zij maken deel uit van de Osse samenleving en leveren een bijdrage aan de Osse economie.

Deze websites geven u informatie over alles wat u moet regelen om te wonen en werken in Nederland.

Waar kan ik me inschrijven in Nederland?

U moet u inschrijven in de gemeente waar u woont. Woont u in Oss? Maak dan een afspraak om u in te schrijven.

Ik wil de taal graag leren. Waar moet ik zijn in Oss?

Waar kan ik het melden als ik een ongeluk heb gehad op het werk?

Waar kan ik het melden als mijn werkgever de regels overtreedt, bijvoorbeeld door te weinig salaris te betalen?

Hier vindt u een overzicht van de onderwerpen die onder het toezicht van de Nederlandse Arbeidsinspectie vallen en waarover u een melding of aanvraag in kunt dienen.

Ik denk dat het huis waar ik woon niet veilig is om in te wonen. Wat moet ik doen?

Denkt u dat het huis waar u woont niet veilig, gezond of geschikt is om in te wonen? Neem dan contact op met de de balie Bouwen Milieu Leefomgeving van de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan sanitair, minimale leefruimte en de veiligheid van installaties. Of aan ongedierte, opslag van gevaarlijke stoffen, losliggende dakpannen.

Met hoeveel mensen mag ik in één huis wonen?

Zijn de bewoners van een gewone woning geen familie van elkaar? Dan mogen er maximaal 4 personen in wonen. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met de gemeente.

Ik wil kamers verhuren. Kan dat?

Voor het verhuren van kamers aan meer dan vier personen die geen familie van elkaar zijn hebt u een vergunning nodig. U kunt een verzoek voor kamerverhuur indienen bij de gemeente.

Wat doe ik met afval?

Gemeente Oss haalt regelmatig afval op. Tot die tijd moet iedereen, op eigen terrein, het afval veilig en gezond opslaan. Zo voorkomen we ongedierte.

Waar kunnen mijn buren last van hebben?

Zet muziek niet te hard, maak geen lawaai, parkeer uw auto veilig en zo dat anderen ook kunnen parkeren, voorkom overlast door stank van barbecue of tuinhaard en overhangende beplanting.

Ik heb last van de muziek van de buren. Wat kan ik doen?

Heeft u overlast door de huisvesting van arbeidsmigranten? Bespreek dit met elkaar. Maak duidelijk waarvan u last heeft en waarom. Maak samen goede afspraken.
Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de gemeente.
Heeft u overlast, waarbij u dringend de hulp van de politie nodig heeft? Meld dat dan direct bij de politie via telefoonnummer 0900-8844.