Vroegsignalering: Hulp bij betalingsachterstand

Laatst gewijzigd op: 04-05-2021

Wist u dat mensen met geldproblemen gemiddeld pas na vijf jaar hulp zoeken? En dat een simpele betalingsachterstand daardoor vaak een groot geldprobleem wordt? Om dat te voorkomen neemt de gemeente Oss contact met u op als u een betalingsachterstand heeft. Bijvoorbeeld bij de woningcorporatie, het energie- of waterbedrijf of de zorgverzekering. Zo kunnen wij u op tijd helpen. Heeft u geldzorgen? Wacht niet te lang, maar kom in actie!

Vroegsignalering

Een betalingsachterstand bij de woningcorporatie, het energie- of waterbedrijf of de zorgverzekering kan natuurlijk een keer gebeuren. Om te voorkomen dat dit stijgt tot een schuld is per 1 januari 2021 de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) veranderd. Gemeenten krijgen een bericht als een inwoner een betalingsachterstand heeft en nemen contact op. Wij informeren inwoners over wat zij zelf kunnen doen en welke organisaties kunnen helpen.

Samen kijken naar mogelijkheden

Een sociaal raadslid van ONS Welzijn, een SchuldHulpMaatje of een consulent Schuldhulpverlening kijkt samen met u naar oplossingen. Ze helpen bij het inzichtelijk maken van uw betalingsachterstand(en) en bij het treffen van een betalingsregeling. Ze bekijken ook hoe u de achterstand kunt aflossen en of u gebruik maakt van alle voorzieningen. Denk aan toeslagen van de belastingdienst of andere (gemeentelijke) regelingen. Samen werken jullie aan een toekomst zonder geldzorgen.

Kijk voor meer informatie op één van de twee websitepagina's:
- www.oss.nl/zondergeldzorgen
- www.oss.nl/vroegsignalering

Vrouw op de bank achter haar laptop

Klik hier om naar de enquête te gaan.