Geldproblemen door het coronavirus

Laatst gewijzigd op: 18-03-2022

Door de coronacrisis kunnen inwoners van de gemeente Oss geldproblemen krijgen. Sommigen hebben in deze tijd een hoger risico op geldproblemen.

Denk aan mensen met een tijdelijk contract, mensen met schulden of een laag inkomen en (zelfstandig) ondernemers. Dat roept vragen op. Op deze pagina de meest gestelde vragen.

Ik kan mijn vaste lasten niet betalen. Wat nu?

Kunt u uw huur/hypotheek, gas, water of licht niet betalen? Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder/hypotheekverstrekker, energiebedrijf of Brabant Water. Dan kunt u samen bekijken wat er mogelijk is. Woningcorporaties doen nu geen huisuitzettingen. Lees er hier meer over. Of kijk op: www.brabantwonen.nl of www.mooiland.nl

Kan ik nog een minimaregeling aanvragen?

Ja, dat kan. Dat doet u door te bellen naar telefoonnummer 14 0412. De medewerker die u aan de telefoon krijgt maakt een afspraak met u en een consulent Inkomen voor de telefonische intake.
De consulent Inkomen stelt u een aantal vragen bij de telefonische intake. Als u een minimaregeling kunt aanvragen, stuurt de consulent het aanvraagformulier naar u toe. Dit vult u in en stuurt dat naar ons terug met de gevraagde documenten. De consulent beslist of u wel of geen minimaregeling krijgt.

Ik ben ontslagen/ mijn contract wordt niet verlengd. Wat moet ik doen?

Als u wordt ontslagen of als uw contract niet wordt verlengd, dan vraagt u een WW-uitkering aan bij het UWV. Krijgt u geen WW? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente Oss.
Lees meer over een WW-uitkering op de website van het UWV.
Lees hier meer over een bijstandsuitkering in de gemeente Oss.

Kan ik nog een bijstandsuitkering aanvragen?

Ja, dat kan. Dat doet u door te bellen naar telefoonnummer 14 0412. De medewerker die u aan de telefoon krijgt maakt een afspraak met u en een consulent Inkomen voor de telefonische intake.
De consulent Inkomen stelt u een aantal vragen bij de telefonische intake. Als u een bijstandsuitkering kunt aanvragen, stuurt de consulent het aanvraagformulier naar u toe. Dit vult u in en stuurt dat naar ons terug met de gevraagde documenten. De consulent beslist of u wel of geen bijstandsuitkering krijgt. Krijgt u wel een bijstandsuitkering? Dan maakt de consulent een afspraak met u om het vervolg te bespreken.