“Het is fijn om samen mijn betalingsachterstand weg te werken”

Laatst gewijzigd op: 25-04-2022
“Het is fijn om samen mijn betalingsachterstand weg te werken”

Sanne (31) wist dat zij verschillende betalingsachterstanden had. Ze had ook al een beetje uitgezocht wie haar kon helpen. “Ik wist wat vroegsignalering was en dacht: Als de gemeente geen contact met mij opneemt, dan is het vast niet zo erg…” Toen kreeg zij een brief in de brievenbus. “Dat was voor mij de eyeopener om in actie te komen!”

Meteen gebeld

"De geldproblemen begonnen toen ik mijn huur niet meer kon betalen. Ik wilde dit natuurlijk eerst zelf oplossen. Je wilt geen hulp vragen. Je schaamt je ook. Maar je weet dat je dit niet alleen kan. De brief van de gemeente was voor mij een teken dat het toch wel menens was. Ik heb die dag meteen contact opgenomen met de gemeente en kwam in contact met Marilie", vertelt Sanne.

Snel aan de slag

“We hebben elkaar toen kort gesproken en meteen een nieuwe afspraak gemaakt,” zegt Marilie, consulent schuldhulpverlening bij de gemeente Oss. “Tijdens die afspraak bekeken we waar je precies staat. Welke betalingsachterstanden je hebt en hoe je die kunt betalen. Doordat jij snel reageerde, stukken meteen doorstuurde en goed meewerkte konden we budgetbeheer inzetten.”

Sanne glimlacht: “Ik heb de stap genomen om hulp in te schakelen, dus vind dat je jezelf dan ook van de goede kant moet laten zien. Anders heb je alleen jezelf ermee. Dan werkt het in de toekomst, als je het zelf moet regelen, ook niet.”

“Klopt, en daardoor kunnen we dit ook samen doen. We kijken per week hoe het gaat. Ik doe wel de betalingen, maar we overleggen daar wel over. Wat is verstandig, wat spreken we af, zullen we deze betaling proberen uit te stellen? Hierdoor blijf je ook betrokken,” reageert Marilie.

“Het is voor mij heel prettig en vertrouwd,” zegt Sanne over de manier van samenwerken. “Je luistert goed naar mij en geeft goede adviezen. Je oordeelt niet en kijkt wat haalbaar is. Als ik me ergens zorgen over maak of als Marilie snel wat wil weten, dan appen we gewoon.”

Het totale plaatje

Sanne vervolgt: “Het is ook fijn dat jij naar het totale plaatje kijkt. Je kijkt of ik van alle voorzieningen gebruik maak. Denk aan toeslagen van de belastingdienst of regelingen van bijvoorbeeld de gemeente. Je helpt mij met mijn belastingpapieren en aangifte. En als je het zelf niet weet, vraag je het aan je collega’s. Zo is er dus altijd wel iemand die mij verder kan helpen. Ook zocht je contact met mijn werkgever. Met hem maakten we duidelijke afspraken. Het aantal uren is aangepast, zodat het beter past bij mijn privéleven. En ook maakten we afspraken over het betalen van mijn loon. Jij houdt dit ook goed in de gaten en gaat er achteraan als mijn werkgever zich niet aan afspraken houdt.”

Waar staan we nu?

Marilie: “We zijn nu twee maanden aan het werk en eigenlijk is jouw situatie nu al best stabiel. De huur van de afgelopen maanden is betaald. De achterstand is dus niet gestegen. Ook betaalden we andere achterstanden en troffen we betalingsregelingen.”

Sanne eindigt het gesprek met: “Uiteindelijk valt het allemaal reuze mee en is het veel fijner om het samen te doen. Het is echt de moeite waard om gebruik te maken van deze dienstverlening. Er zijn veel mensen met schulden. Er zijn er maar weinig die hulp vragen.

Sanne: "Jij maakt het verschil. Ga voor goud!”

Geldzorgen? Kom in actie!

Grote geldproblemen ontstaan vaak door een simpele betalingsachterstand. Om geldproblemen te voorkomen neemt de gemeente Oss contact op met inwoners die een betalingsachterstand hebben bij de woningcorporatie, het energiebedrijf, Brabant Water of zorgverzekering.

Heeft u geldzorgen? Wacht niet te lang. Kom in actie! Er zijn verschillende organisaties die samen met u uw geldzaken weer op orde krijgen. Kijk op onze pagina Hulp bij geldzaken of neem contact op en bel naar 14 0412 (toets 2).

* Sanne is een verzonnen naam.