John heeft zijn asbestdak vervangen - interview

Laatst gewijzigd op: 04-04-2022

Steeds meer mensen laten hun asbestdak vervangen. Ook John Hunting uit Oss heeft zijn asbestdak vervangen voor een gezond dak. In dit interview vertelt hij hoe dat is gegaan.

Waar heeft u asbest vervangen?

"We hebben de daken van de schuurtjes aan de voorkant van het huis en de carport vervangen. We wisten dat er asbest in het dak zat en dat we dat binnen enkele jaren toch moesten vervangen. Ook hadden we wat problemen met de goot en afvoer van water. Toen hebben we tegen elkaar gezegd: we moeten hier toch iets mee, en toen hebben we alles in één keer vervangen. We wisten niet zeker of overal asbest in zat, want dat is best moeilijk te zien. Naast ons zijn huurwoningen, daar hebben ze het asbest al eerder verwijderd, dus toen hebben wij dat ook gedaan."

Waar hebben jullie alle informatie over asbest gevonden?

"We konden alles makkelijk vinden via de website van gemeente Oss. Eerst hebben we een sloopmelding gemaakt voor het verwijderen van asbest. We hebben ongeveer 28m2 weggehaald, dus dat mochten we gelukkig zelf doen. En ik wist al dat we het asbest goed moesten verpakken."

Hoe ging het vervangen van de daken?

"Dat ging goed, het viel ons erg mee. We konden de oude platen makkelijk verwijderen door de schroeven eruit te draaien. Op het tilwerk moet je je niet op verkijken, maar gelukkig hielpen bekenden ons. De platen waren namelijk ontzettend zwaar, dus we hadden wel wat hulp nodig met tillen. Onze buren hadden een vrachtwagentje met een laadklep, dat was heel makkelijk met inladen. Verder moesten we er natuurlijk op letten dat de asbestplaten heel bleven, want je wilt geen kleine stukjes asbest die loskomen. En we moesten alles goed verpakken in een dubbele laag plastic."

John bij zijn asbestvrije dak John bij zijn asbestvrije dak

Wat kostte het weghalen ongeveer?

"Het verwijderen en inleveren van het asbest was gratis, dus we hoefden alleen het verpakkingsmateriaal en de vervoerskosten betalen. Dat viel erg mee. En natuurlijk de kosten voor het nieuwe dak. Als nieuwe dakbedekking hebben we voor cement golfplaten gekozen. Deze kostten 50 euro per plaat."

Wat vind u van het eindresultaat?

"We zijn er blij mee! Het nieuwe dak ligt er goed op. Wij zijn heel tevreden met het eindresultaat en het gemak waarmee we alles konden regelen met de gemeente, van sloopmelding tot inleveren op het Duurzaamheidsplein."

Meer weten?

Wilt u zelf ook een asbestdak vervangen? Kijk voor meer informatie op onze pagina over asbest.