Veelgestelde vragen gehandicaptenparkeerkaart (GPK)

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over de GPK. We werken de pagina regelmatig bij.

Aanvragen GPK

Kan ik ook op een andere manier aanvragen dan via de website?

Nee, u kunt een GPK alleen digitaal aanvragen via www.oss.nl/gpk.

Lukt het u niet om dat zelf te doen? Ook niet met de hulp van mensen uit uw omgeving? Bel dan 14 0412.

Moet ik altijd € 100 betalen, onafhankelijk van de geldigheidsduur van de GPK?

Ja, u moet altijd € 100 betalen. De GPK kan voor maximaal 5 jaar worden toegekend, maar ook voor een kortere periode. Dat is afhankelijk van het medisch advies.

Ik heb een medisch onderzoek gehad. Wanneer krijg ik bericht?

De arts van Stichting SAP maakt het advies en stuurt het naar de gemeente. Hebt u vragen over het advies? Bel dan met Stichting SAP via 085-1146210. U kunt ook mailen via planning@stichting-sap.nl of het contactformulier op de website gebruiken.

Ik heb geen pasfoto. Mag ik een andere foto verknippen tot pasfoto?

Nee dat mag niet. Voor de pasfoto op een GPK gelden dezelfde richtlijnen als voor andere officiële documenten zoals een paspoort.

Verlengen GPK

Krijg ik een herinnering van de gemeente als mijn kaart verloopt?

Ja, de gemeente stuurt u een herinneringsbrief ongeveer 6 weken voordat uw kaart verloopt.

Moet ik een bijdrage betalen als ik opnieuw een GPK wil nadat mijn oude kaart is verlopen?

Ja, dan betaalt u opnieuw een eigen bijdrage van € 100,-..

Als mijn kaart verloopt, moet ik dan zelf een nieuwe GPK aanvragen?

Ja, u moet zelf een nieuwe GPK aanvragen. Wij sturen u van tevoren wel een brief om u eraan te herinneren dat uw kaart verloopt.

GPK kwijt of verloren

Ik ben mijn GPK kwijt, wat nu?

Doe geen aangifte bij de politie, maar neem eerst contact op met de publieksbalie van het gemeentehuis via telefoonnummer 14 0412. Misschien is uw kaart gevonden. Is dat niet zo? Vraag dan een vervangende GPK aan. Dit kan alleen online via deze pagina.

Is een vervangende kaart opnieuw 5 jaar geldig?

Nee, de vervangende kaart heeft dezelfde einddatum als de originele kaart.

Ik heb een vervangende kaart gekregen maar heb daarna mijn oude weer gevonden. Kan ik mijn €25 terug krijgen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk.

Komt u er zelf niet uit?

Vragen?

Bel de gemeente via 14 0412.