Geldstress? Deel je zorgen!

Laatst gewijzigd op: 09-07-2020
Geldstress? Deel je zorgen!

Lig jij wel eens wakker van een rekening die je niet kunt betalen? Of ben je bij de kassa bang dat het pinapparaat weer piept, omdat je geen saldo hebt? Raak je in paniek als de koelkast of wasmachine kapot gaat, want hoe kom je aan geld voor een nieuwe? Je bent niet de enige! Eén op de vijf Nederlanders vraagt zich wel eens af hoe ze een rekening moeten betalen. Wij geven je tips om financiële stress te verlagen.

Deel je zorgen

Mensen zoeken gemiddeld pas na vier tot vijf jaar hulp bij hun geldproblemen. Vaak zijn de geldproblemen dan zo erg, dat ze ook niet anders kunnen. Daarom is het belangrijk om al vroeg over je geldzorgen te praten. Dus meteen als je die ene rekening niet kunt betalen, vaak moet puzzelen om uit te komen met je boodschappen of als je die nieuwe wasmachine niet kunt betalen. Geldproblemen zijn zo makkelijker en sneller op te lossen en zo heb jij minder stress.

Familie, vrienden of iemand uit de buurt helpt je hier vast graag bij! Bespreek je jouw geldproblemen liever niet met een bekende? Dan kun je voor advies en ondersteuning ook contact opnemen met een vrijwilliger van Schuldhulpmaatje (mail je naam en telefoonnummer naar: schuldhulpmaatjeoss@gmail.com) of een consulent schuldhulpverlening van de gemeente Oss. Bel naar 14 0412 of maak online een afspraak. Juist bij beginnende geldproblemen!

Stress verminderen

Er zijn verschillende manieren om geldstress te verminderen. Wij zetten er vier voor je op een rij waar je vandaag mee kunt beginnen:

1. Inzicht en routine

Je weet waar je stress vandaan komt; geld. Door op een rij te zetten wat je inkomen is en welke uitgaven je doet, krijg je inzicht in jouw financiële situatie. Inzicht geeft rust. Zijn er kostenposten waar je op kunt bezuinigen? Bijvoorbeeld boodschappen, impulsaankopen (beter niet meer doen!), abonnementen, et cetera. In het Samen slimmer met geld Gelddagboek kun je bijhouden hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel geld je uitgeeft. Vraag het gelddagboek gratis aan via tel. 14 0412 (toets 2) of haal het op bij de balie van het gemeentehuis: Raadhuislaan 1, Oss.

2. Bewegen

Als je beweegt, maakt je lichaam endorfine aan. Dat is een stofje dat het aanmaken van cortisol (een stresshormoon) tegengaat. Je wordt er blij van! En bewegen hoeft helemaal geen geld te kosten. Wandelen is namelijk 100% gratis. Of pak de fiets als je die hebt. Buitenlucht doet je goed! In de gemeente Oss zijn fantastische, groene gebieden waar je van rust, natuur en dieren kunt genieten. Ontdek de Maashorst, Herperduin of de uiterwaarden in Keent.

3. Goed eten

Voedsel is de brandstof van je lichaam. Er wordt weleens gezegd dat je darmen je tweede brein zijn. Daar moeten we dus goed voor zorgen! Door gezond te eten, zit je beter in je vel. Lastig? Want fastfood is goedkoper van een gezonde maaltijd met veel groenten. Toch kun je met een klein budget ook gezond eten. Wij geven een paar tips:

  • Check de aanbiedingen van jouw favoriete supermarkt. Daar zijn handige apps voor.
  • Maak met de aanbiedingen een weekmenu. Zo weet je wat je gaat eten. Hoef je ’s middags niet te bedenken wat je nu weer moet koken en kom je ook niet in de verleiding om eten af te halen of bestellen.
  • Combineer groenten in recepten. Heb je bijvoorbeeld een halve bloemkool nodig? Probeer de andere helft die week in een ander recept te verwerken.
  • Maak een boodschappenlijstje. En houd je aan dat lijstje ;-) Zo voorkom je dat je dingen koopt die je eigenlijk niet nodig hebt.
  • Groenten en fruit op de markt zijn aan het eind van de dag vaak goedkoper.
  • Neem contant geld mee. Zo geef je niet meer uit dan dat je wilt.
  • Voorgesneden groenten zijn duurder dan groenten die je nog zelf moet snijden. Ja, dat kost inderdaad tijd, maar het kan ook heel ontspannend werken =)

Lekkere, gezonde én goedkope gerechten: zelfgemaakte (maaltijd)soep, linzencurry, pasta met verse groenten, pompoenstoof, nasi of bami met verse groenten, Mexicaanse tortillaschotel (ofwel loaded nacho’s). Google maar eens naar lekker recepten. Er zijn er genoeg!

4. Rust en ontspanning

Rust pakken en ontspannen is moeilijk als je gestrest bent. Leg jezelf daarom niet teveel druk op, maar zoek naar activiteiten die je leuk vindt en weinig moeite kosten. Neem elke dag even tijd voor jezelf. Luister naar muziek, lees een boek, neem een bad of warme douche, ga wandelen in de natuur of sporten, maak een puzzel of neem de tijd om rustig te koken en te eten. Ontspanningsoefeningen, yoga, mindfulness en meditatie kunnen je helpen bij het leren ontspannen. Door rust te pakken en te ontspannen onderbreek je de stressreactie van je lichaam en krijgt het tijd om te herstellen.

Klik hier om naar de enquête te gaan.