Oss Aardgasvrij, wat betekent dat voor u?

Net als de rest van Nederland moet de hele gemeente Oss uiterlijk in 2050 aardgasvrij zijn. Dat is nodig voor onze toekomst. Als we geen aardgas meer gebruiken, stoten we minder CO2 uit. En dat zorgt ervoor dat de aarde minder snel opwarmt. We gaan de komende jaren onze huizen en gebouwen en ons water op een duurzame manier verwarmen. En we gaan zonder gas koken. De overstap maken we samen. Stap voor stap, buurt voor buurt. In 2025 hoopt de gemeente meer duidelijkheid te kunnen geven over de planning in de gehele gemeente.

Aardgasvrij algemeen

Gemeente Oss wil in 2050 geen aardgas meer gebruiken voor het verwarmen van gebouwen, het verwarmen van water en voor het koken. Daar bereiden we ons nu al op voor. Overstappen op een andere manier van verwarmen en koken gaat niet van het ene op het andere moment.
Wilt u meer weten? Kijk dan op de pagina Aardgasvrij algemeen.

Eigenaar van een woning

Energie besparen doen we al, maar vanaf nu gaat het een stapje verder: we gaan wonen zonder aardgas. Als woningeigenaar bent uzelf verantwoordelijk voor het aardgasvrij maken van uw woning. Wilt u weten wat dit voor u betekent als woningeigenaar? Kijk dan op de pagina Wat betekent aardgasvrij voor woningeigenaren?

Huurder

Uw verhuurder is verantwoordelijk voor het aardgasvrij maken van uw gehuurde woning of woonruimte. Wilt u weten wat dit voor u betekent als huurder? Kijk dan op de pagina Wat betekent aardgasvrij voor huurders?

Bedrijven

Niet alleen woningen moeten in 2050 zonder aardgas verwarmd worden; dit geldt ook voor bedrijfsgebouwen en kantoren in Nederland. Lees meer op de pagina Wat betekent aardgasvrij voor bedrijven?

Energiebesparing

Het verduurzamen van uw woning begint met energiebesparing. Op Oss Schakelt Door vindt u informatie, advies en tips om energie te besparen. Energie die niet wordt gebruikt, hoeft ook niet te worden opgewekt (en dus te worden betaald).

Meedenken

Het aardgasvrij maken van alle wijken, buurten en kernen in de gemeente Oss gaat nog vele jaren duren en is best ingewikkeld. Daarom wil de gemeente samen met de inwoners per wijk, buurt of kern bedenken wat de beste oplossing is. Op de pagina Participatie Oss Aardgasvrij leest u hier meer over.

Documenten en links

Op de pagina Documenten en links vindt u documenten die te maken hebben met Oss Aardgasvrij, zoals de Transitievisie Warmte Oss. Hier vindt u ook handige links naar andere websites met informatie over aardgasvrij.

Contact

Heeft u nog vragen over Oss aardgasvrij? Bel dan naar 14 0412 of mail naar aardgasvrij@oss.nl.