Hulp & opvang vluchtelingen Oekraïne

Wij bieden graag hulp en ondersteuning voor Oekraïense vluchtelingen. Waar het kan pakken we onze verantwoordelijkheid en rol. We staan in nauw contact met hulporganisaties. Voor de getroffenen in Oekraïne, en de opvang hier. Ook zijn er inwoners die graag iets willen doen. En we zien ook heel veel initiatieven die door onze inwoners en instellingen worden. Dat typeert ons als Ossenaren: als het nodig is staan we klaar.

Aankomst en verblijf van vluchtelingen uit Oekraïne

Vluchtelingen uit Oekraïne mogen minimaal 90 dagen in Nederland verblijven. Die periode wordt verlengd als dat nodig is. Als zij een biometrisch paspoort hebben, mogen ze zonder visum vrij reizen naar de Europese Unie (EU). Om in aanmerking te komen voor voorzieningen in Nederland, moeten ze zich registreren in de Basisregistratie Personen (BRP).

Op de website van de Rijksoverheid vindt je meer informatie over onder andere:

• Opvang aanvragen bij aankomst in Nederland
  • Registratie van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland
  • Verblijf van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland
  • Inburgering en taalles
  • rijbewijs

Inschrijven vluchtelingen

Vluchtelingen uit Oekraïne die in Oss verblijven kunnen zich inschrijven bij de gemeente Oss. De gegevens worden opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP). Na de inschrijving wordt er een Burgerservicenummer (BSN) uitgegeven. Dat BSN is belangrijk om op een later moment gebruik te kunnen maken van allerlei voorzieningen zoals leefgeld of om aan het werk te gaan. Vluchtelingen uit Oekraïne hoeven telefonisch geen afspraak te maken, maar kunnen een mail sturen naar opvangvluchtelingen@oss.nl. Vermeld in de mail de naam, om hoeveel personen het gaat en de contactgegevens. De gemeente neemt dan zo snel mogelijk contact op om een afspraak voor de inschrijving te maken. De afspraken zijn altijd op een dinsdag of woensdag.

Zelf vluchtelingen opvangen?

Natuurlijk mag u zelf vluchtelingen opvangen. Maar denk goed na over wat dit allemaal met zich meebrengt qua privacy, zorgen en financiën. U zorgt namelijk in eerste instantie zelf voor deze vluchtelingen, totdat duidelijk is wat wij kunnen bieden.
Meer informatie om zelf vluchtelingen op te vangen.

Vragen over de opvang van vluchtelingen?

Heeft u vragen? Neem dan contact op via opvangvluchtelingen@oss.nl

Geld omwisselen

Oekraïners kunnen in Nederland eenmalig maximaal 10.000 contante hryvnia omwisselen. Ga naar GWK Travelex.

Zorgkosten en zorgverzekering

Vluchtelingen uit Oekraïne krijgen altijd medisch noodzakelijke zorg uit het basispakket. De manier waarop de kosten hiervan worden vergoed of gedeclareerd, verschilt. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Andere hulp aanbieden

Wilt u zelf hulp bieden aan mensen uit Oekraïne?
Hierbij een overzicht van wat u allemaal kunt doen

Landelijk meldpunt Leger des Heils

Sinds maandag 12 december is er een Landelijk meldpunt voor Oekraïense vluchtelingen met onbegrepen gedrag gefaciliteerd door het Leger des Heils.