Bos van Oss

Tot 2026 willen we 20 hectare extra bos in de hele gemeente aanplanten. Dit doen we onder de noemer Bos van Oss.

We starten in Berghem, waar de helft van het gebied aan de Spaander Straatsche Akkers al eigendom van de gemeente is. En we planten bos aan in de zuidelijke geledingszone. Dit is het bosrijke gebied ten zuiden van Oss en ten noorden van de snelweg A59.

Aan te planten bos op gemeentegrond met agrareische bestemming Spaander Straatsche Akkers
Aan te planten bos op gemeentegrond met natuurbestemming Zuidelijke Geledingszone bij A59

Koele plekken en opvang van water

Met de stichting Bos van Oss zijn gezamenlijke uitgangspunten benoemd. Het bos moet bijdragen aan meerdere doelen. Maar in ieder geval aan klimaatdoelen (CO2 opslag en klimaatadaptatie) en biodiversiteit. Naast bosaanplant is communicatie over samenwerking en klimaat belangrijk. De Spaander Straatsche Akkers zijn belangrijk voor opvang van hevige regenbuien. En met meer bomen kunnen we koele plekken in de hete zomermaanden creëren.

Samenwerking met toekomstige gebruikers

We betrekken het onderwijs bij de noodzaak van het aanleggen van bos. En natuurlijk bij het behouden van bestaand bos. Zo creëren we bewustwording bij scholieren. Zij zijn de ambassadeurs van de toekomst en symboliseren het toekomstige eigenaarschap.

Kinderen planten enkele bomen aan

Uitwerking plannen

Er zijn inmiddels twee gebieden gevonden waar we in februari 2024 bos aanplanten:
Het groene gebied de Spaander Straatsche Akker. Dit s is een wandelgebied met natuur en agrarische gronden. Voor dit gebied is een schetsontwerp gemaakt samen met onder andere de dorpsraad, omwonenden en geïnteresseerden. Het schetsontwerp wordt nog verder uitgewerkt de komende tijd. Gedeeltelijk is het plan nog afhankelijk van grondaankoop van particulieren.

Feestelijk moment 28 februari

Op woensdagmiddag 28 februari 2024 planten de (jeugd)wethouder, ondernemers, de gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant en andere betrokkenen de eerste bomen van het Bos van Oss. Dat doen ze op de Spaander Straatsche Akkers in Berghem. Landschapsbeheer Oss is al volop met de voorbereiding daarvan bezig. Ook basisschoolleerlingen planten die dag, maar ook de dagen daarna, een boom op deze locatie. Immers een boom plant je voor de komende generaties.

In het middelste perceel van het natuurbos planten we de eerste hectare bos aan In het middelste perceel van het natuurbos planten we de eerste hectare bos aan

Meer weten?

Kijk dan ook eens op de website van de stichting het Bos van Oss.