Geveltuinen

Geveltuinen zorgen voor meer groen in de straten. Hiermee fleurt de buurt nog meer op. En het groen zorgt voor meer frisse lucht en is erg belangrijk voor de allerlei insecten en andere kleine beestjes. Ook kan hierdoor een deel van het regenwater rechtstreeks de grond in. Daarom wilden de gemeente Oss en woningcorporaties BrabantWonen en Mooiland dit jaar 100 nieuwe geveltuinen aanleggen in de gemeente Oss. En dit is gelukt. In 2021 zijn er maar liefst 110 geveltuinen aangelegd. De campagne 100geveltuinen is nu afgelopen. Maar u kan nog steeds een geveltuin aanvragen.

Voordelen geveltuin

• Geveltuinen zorgen voor een gezonder leefklimaat, een groenere straat, meer sociale interactie tussen bewoners en een prettigere omgeving voor insecten en dus vogels.
  • Het mooie aan een geveltuin is dat de beperkte ruimte in de stad optimaal wordt benut. Niet iedereen heeft ruimte voor een voortuin, maar bijna iedereen heeft ruimte voor een geveltuin.

Onderhoud van geveltuin

Het onderhoud valt reuze mee, gemiddeld bent u er tien minuten per week aan kwijt. Houd bij de keuze van planten rekening met de beschikbare tijd die u heeft. Het leukste is om het samen met de buren de planten te verzorgen, dan kunt u elkaar aflossen tijdens vakantie en het is nog gezellig ook.

Regels

• De regeling geldt alleen voor woonhuizen.
  • Alleen de bewoner kan een geveltuintje aanvragen. Als de bewoner geen eigenaar is, is schriftelijke toestemming van de eigenaar (verhuurder) nodig.
  • Een aanvrager kan maar één keer gebruik maken van deze regeling.
  • Als uw geveltuin op gemeentegrond ligt, dan stellen wij een zelfbeheerovereenkomst met u op

Voorwaarden voor de geveltuin

• De geveltuin mag geen hinder opleveren.
  • De overgebleven stoep moet minimaal 120 cm breed zijn.
  • De geveltuin mag niet langer dan de gevel van het huis zijn.
  • Zet geen diepwortelende planten, giftige of stekelige planten. Ook bomen en grote struiken mogen niet.
  • Hekjes, muurtjes, reclame uitingen mogen niet.

Geveltuin aanvragen

Wilt u een geveltuin aanvragen? Ga dan naar www.mijnbuurtoss.nl en maak hier de melding dat u graag een geveltuin wilt. Er wordt dan binnen twee weken contact met u hierover opgenomen.

Doe mee met het NK tegelwippen

Tot 31 oktober 2023 speelt heel Nederland het Nationaal Kampioenschap (NK) Tegelwippen. Iedereen kan meedoen door tegels te vervangen voor groen in zijn eigen (gevel)tuin. Bedrijven en scholen iedereen mag mee doen. Doe jij ook mee? Lees meer over het tegelwippen.