Code rood hitte: gemeente Oss roept inwoners op om goed voor elkaar te zorgen

Code rood hitte: gemeente Oss roept inwoners op om goed voor elkaar te zorgen

In verband met de extreme hitte sluit gemeente Oss aan bij de landelijke berichtgeving. Er geldt code rood. De gemeente roept inwoners op om extra alert te zijn en maatregelen te nemen om gezondheidsproblemen te voorkomen. Blijf uit de zon, drink voldoende en let op elkaar.

Burgemeester Froukje de Jonge: “Deze hitte is niet onschuldig. Kwetsbare, maar ook vitale mensen lopen risico. Ik roep alle inwoners van Oss op: zorg goed voor jezelf, maar kijk ook naar een ander. Bel even aan bij je buur of een alleenstaande. Neem extra water mee voor jezelf én een ander. Samen komen we deze dagen door.”

Wat kunt u doen?

Om gezondheidsklachten te voorkomen adviseert de gemeente:
- Blijf zoveel mogelijk uit de zon
- Drink ieder uur een glas water, ook als u geen dorst heeft
- Zoek plekken op waar het koel genoeg is
- Zorg voor uzelf én voor anderen: neem extra water mee zodra u naar buiten gaat

Extra aandacht voor kwetsbare groepen

De gemeente vraagt extra aandacht voor inwoners die meer risico lopen, zoals ouderen, mensen met gezondheidsproblemen en mensen die dak- en/of thuisloos zijn. Mensen zonder vaste verblijfplaats kunnen terecht bij de Pitstop, de inloopvoorziening van het Verdihuis, voor verkoeling en water. Voor meer informatie neem contact op met het Verdihuis.

Evenementen

De gemeente wacht het advies van de veiligheidsregio af over geplande evenementen. Zodra hierover duidelijkheid is, wordt dit gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen.