Oss bouwt aan een stad waar je dankzij goede treinverbindingen in een mum van tijd in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle of Maastricht bent. Dat vraagt om verbeteringen van spoor en stations. De Spooragenda:
Spooragenda 2025 – 2040
Oss op het goede spoor
- geeft de stand van zaken op diverse facetten van het spoor en de omliggende ruimte;
- biedt inzicht in de verwachtingen en mogelijkheden voor de komende jaren.
Het Osse spoor
Gemeente Oss heeft een spoortracé van bijna 16 kilometer lang met daarop:
- 3 stations (Oss Centraal, Oss-West en Ravenstein)
- 17 overwegen
- 2 overpaden
- 2 ongelijkvloerse wegkruisingen
- 4 kilometer goederenspoor met 4 beveiligde en 10 onbeveiligde overwegen
De spoorlijn door Oss is enerzijds de levensader van Oss, maar anderzijds ook een grote barrière tussen het noordelijke en het zuidelijke deel van de stad.
Grote impact
Maatregelen aan het spoor hebben grote impact. Ze kosten veel tijd, inzet en geld. Het gaat om een robuuste infrastructuur die bestand moet zijn tegen zware treinen die er met een grote snelheid overheen rijden. Dat stelt hoge eisen aan de fundering en draagconstructie van het spoor. Maar ook aan bovenleidingen en beveiligingsmaatregelen.
Veranderingen zijn niet eenvoudig aan te brengen. Er is veel voorbereiding nodig en de uitvoering is ingewikkeld. De dienstregeling op het spoor kan bovendien niet langdurig worden stilgelegd zonder dat reizigers daarvan de dupe worden.

Doelen van de Spooragenda
Er zijn meerdere uitdagingen en dat maakt keuzes maken noodzakelijk. In de Spooragenda zijn daarom de volgende prioriteiten gesteld:
1. Aanpakken van barrièrewerking van het spoor
Aanpakken van barrièrewerking van het spoor in de stad Oss in samenhang met de verstedelijkingsopgave (bouw van duizenden woningen) in de Spoorzone. De gemeente onderzoekt mogelijkheden om het spoor te verdiepen, te verhogen of om ondertunneling van ontsluitingswegen mogelijk te maken.
2. Kwaliteitsverbetering van de stations
Kwaliteitsverbetering van de stations, passend bij de stedelijke en economische ontwikkeling van de stad.
3. Faciliteren van groei van het reizigersvervoer
Faciliteren van groei van het reizigersvervoer als onderdeel van de mobiliteitstransitie en de verstedelijkingsopgave in Noord-Brabant en Gelderland. De bouw van 10.000 nieuwe woningen in de komende jaren brengt meer inwoners en daarmee ook mee reisbewegingen met zich mee. Het spoor moet worden ingericht om deze toestroom aan nieuwe reizigers op te vangen.
4. Inpassing van de tri-modale goederenoverslag
Inpassing van de tri-modale goederenoverslag (spoor, wegverkeer en scheepvaart) in de haven van Oss.

De planning
Vanuit de doelen en prioriteiten is een planning voor de korte termijn, de middellange termijn en de lange termijn opgesteld:
Korte termijn (realisatie voor 2030):
- aantrekkelijk maken van station Oss Centraal: verbetering fietsenstallingen, groenvoorziening en de wandelroute richting Pivot Park
- realiseren van een BRT-halte (Bus Rapid Transit = hoogwaardig openbaar vervoer)
- verbeteren toegankelijkheid station Oss-West
Middellange termijn (realisatie 2030 – 2035):
- onderdoorgang langzaam verkeer Stationskwartier Ravenstein
- onderdoorgang (tunnel) Heihoeksingel
- onderdoorgang (tunnel) Braakstraat, incl. upgraden station Oss-West
Lange termijn (realisatie 2025 – 2040):
- aanpak spoorbarrière Oss Centraal, inclusief herontwerp station Oss
- onderzoek naar ruimtelijke reserveringen voor toekomstige infrastructuur
- onderzoek naar opwaardering spoor ’s-Hertogenbosch - Nijmegen