1.4.4 Werk in uitvoering

Algemeen

Voor uitvoering overleg met IBOR Uitvoering, i.v.m. afstemming, omleiding, plaats opslag/keet, boombescherming e.d.

Fasering van werken

In het kader van uitbreidingsplannen moet de fasering van gronduitgifte en de bebouwing zodanig worden gepland dat er geen hinder ontstaat voor bewoners en aanwonenden. Het woonrijp maken van een locatie moet zo snel mogelijk, na het betrekken van de nieuwbouwwoningen door de bewoner, plaatsvinden. Werk- en bouwverkeer mag geen gebruik maken van wegen in zogenaamde “woonrijp”- staat. Om verkeershinder te voorkomen moet de fasering worden afgestemd met de afdeling IBOR van de gemeente Oss. Ook de route van het bouwverkeer moet goedgekeurd worden door de afdeling IBOR.

Naast de afstemming met de afdelingI BOR van de gemeente Oss, moet er, indien van toepassing,
afstemming plaats vinden met de volgende partijen (willekeurige volgorde):
• Afdeling IBOR/Afval;
• Afdeling Gemeentelijke Eigendommen;
• Brandweer, GGD en politie;
• Nutsbedrijven;
• Woningbouwmaatschappijen;
• Provinciale Waterstaat;
• Rijkswaterstaat;
• Waterschappen;
• Nederlandse Spoorwegen;
• Overige openbaar vervoermaatschappijen (BBA, MTI en CVV);
• Bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden.

Bij IBOR Services zijn de contactpersonen met betrekking tot vervoersbedrijven op te vragen.

Vergunningen

Vergunningen en eisen van derden moeten worden aangevraagd door de opdrachtnemer. De opdrachtnemer moet zich tevens op de hoogte stellen van eventuele eisen en vergunningen van derden.

Verkeersmaatregelen

Alle te nemen verkeersmaatregelen moeten voldoen aan Publicatie 96 b van het C.R.O.W “Maatregelen bij werken in uitvoering op niet–autosnelwegen en wegen binnen de bebouwde kom”. De in het kader van een werk uit te voeren omleidingen moeten eveneens voldoen aan de richtlijnen zoals deze zijn opgesteld in publicatie 96b. Voor wegen buiten de bebouwde kom en autosnelwegen is publicatie 96a “Richtlijnen voor maatregelen bij werken in uitvoering op autosnelwegen” van het C.R.O.W. van toepassing.

Het plaatsen van keten, containers en andere obstakels tijdens de uitvoering van werken in de gemeente Oss moet gebeuren conform publicatie 130 “Richtlijnen voor het markeren van onverlichte obstakels” van het C.R.O.W. , hierbij rekening houdend met de noodzakelijke aanvraag van een bouwvergunning.

Alle te nemen verkeersmaatregelen moeten ingediend worden bij de afdeling IBOR van de gemeente Oss, waarin ten minste is vermeld:

  • Ontwerp van de te nemen maatregel c.q. omleiding met een minimale schaal van 1:500 in 3-voud;
  • Datum van aanvang van de verkeersmaatregel c.q. omleiding;
  • Duur van de verkeersmaatregel c.q. omleiding;
  • Verantwoordelijke / contactpersoon.

De goed te keuren verkeersmaatregel c.q. omleiding dient ten minste 15 werkdagen voor aanvang van de werkzaamheden te zijn ingediend bij de afdeling IBOR.

Publicatie van de maatregelen en afstemming in het kader van de maatregelen met Brandweer, GGD en politie wordt verzorgd via de afdeling IBOR van de gemeente Oss (voor voorwaarden met betrekking tot hulpdiensten, zie ook paragraaf 1.3.1, 2.2.2 en 2.2.3). Bij langdurende projecten (langer dan 5 werkdagen) moet afstemming plaats vinden met de afdeling Communicatie van de gemeente Oss. De kosten voor publicatie komen voor rekening van de aanvrager c.q. opdrachtnemer.

Bereikbaarheid tijdens wegwerkzaamheden

  • Straten welke van beide zijden voor brandweervoertuigen zijn te bereiken, mogen slechts over een lengte van 80 meter worden opgebroken;
  • Een doodlopende straat (of een straat die slechts vanaf 1 zijde met een brandweervoertuig te bereiken is), mag niet meer dan 40 meter in de lengte opgebroken worden. Dient over een grotere lengte opengebroken te worden, dan moet eerst overleg met de brandweer plaats vinden;
  • Bij werkzaamheden aan de als brandweerroutes aangemerkte wegen (zie bijlage 8), dient er te allen tijde vooraf overleg plaats te vinden m.b.t. de planning en alternatieve routes;
  • In geval van werkzaamheden die langer dan 10 werkdagen duren, dient er per week een schriftelijke actuele planning aan de brandweer te worden verstrekt;
  • Het opslaan van stenen en zand als afsluiting van wegen ter voorkoming van sluipverkeer dient vermeden te worden.

Schade aan gemeentelijke eigendommen en eigendommen van derden

Schade die is ontstaan door de uitvoering van werken wordt te allen tijde verhaald op de veroorzakende partij. De positie van de aannemer wordt geregeld via de UAV en in het bestek.

Behoud bestaande beplanting tijdens bouwwerkzaamheden

  • Binnen de kroonprojectie niet graven dieper dan 15 cm ten opzichte van het bestaande maaiveld. Ontgravingen binnen de kroonprojectie te allen tijde onder leiding van een deskundige boomverzorger uitvoeren;
  • Binnen de kroonprojectie niet ophogen hoger dan 10 cm ten opzichte van het bestaande maaiveld. Ophogingen binnen de kroonprojectie te allen tijde onder leiding van een deskundig boomverzorger uitvoeren;
  • Geen bouwmaterialen en/of bouwstoffen binnen de kroonprojectie opslaan. Ook het plaatsen van keten binnen de kroonprojectie is niet toegestaan;
  • De stam en een zo groot mogelijk deel van de kroonprojectie afzetten met een deugdelijk bouwhek;
  • Bomen, die tijdens de uitvoering niet kunnen worden omsloten door middel van een bouwhek, dienen beschermd te worden met een houten stambescherming (plankhoogte 160-250 cm);
  • Verdichting van de bodem, m.b.v. verdichtingmachines, binnen de kroonprojectie is niet toegestaan. Ook transport dat verdichting tot gevolg heeft binnen de kroonprojectie, is niet toegestaan;
  • In de wortelzone is (machinaal) ontgraven niet toegestaan. Slechts bij uitzondering, indien dit in het bestek is omschreven, is ontgraving op handkracht toegestaan;
  • Uitsluitend onder toezicht van een deskundige van de afdeling BOR is het toegestaan om wortels, tot een doorsnede van 5 cm, recht af te zagen;
  • Een bouwput of –sleuf in de nabijheid van bomen mag niet langer open liggen dan drie weken. Blootliggende wortels te allen tijde beschermd tegen uitdroging. Tijdens de uitvoering vrij- en blootliggende wortels zo snel mogelijk met grond afdekken. In periodes met vorst open sleuven aan boomzijde direct afschermen;
  • Bronbemaling is, behoudens extra te nemen maatregelen, alleen toegestaan in de periode oktober tot en met april. Dit in verband met het “stil” liggen van de sapstromen. De extra te treffen maatregelen bij bronbemaling dienen in overleg met de afdeling BOR te worden bepaald;
  • Het parkeren van vrachtauto’s binnen de kroonprojectie is tijdens bouwwerkzaamheden verboden;
  • Bij de uitvoering wordt verwezen naar de poster bodembescherming op bouwlocaties van de Vereniging Stadswerk Nederland. Deze poster is verkrijgbaar bij de balie BOR van de gemeente Oss.

Afwijkingen op bovenstaande randvoorwaarden zijn alleen mogelijk na overleg met de afdeling IBOR en dienen voorafgaand aan de werkzaamheden te worden gevoerd.
In geval van schade dient dit direct gemeld te worden aan de afdeling IBOR. De waardevermindering ten gevolge van schade zal worden berekend aan de hand van de zogenaamde “Richtlijnen Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen”.

Grens openbaar/niet openbaar

De grens tussen openbaar en niet openbaar terrein moet tijdens de uitvoering duidelijk zichtbaar zijn.

Materiaalgebruik

Tenzij anders vermeld, moeten alle toe te passen materialen worden geleverd met:

  • KOMO-(attest-met)productcertificaat;
  • KIWA-keur voor bouwstoffen t.b.v. waterleidingen;
  • KEMA-keur voor bouwstoffen t.b.v. kabelwerk;
  • GASTEC QA-merk voor bouwstoffen t.b.v. gasleidingen;
  • NAKB, eigen verklaring, waarmerk of plombe.

Een overzicht van de bouwstoffen zoals hierboven is vermeld, kan worden verkregen:

  • Voor het KOMO-keur bij de Stichting Bouwkwaliteit te Rijswijk;
  • Voor het KIWA-keur bij KIWA NV te Rijswijk;
  • Voor het KEMA-keur bij KEMA NV te Arnhem;
  • Voor het GASTEC QA-keur bij GASTEC NV te Apeldoorn.

Een overzicht van bouwstoffen die onder het NAKB-waarmerk leverbaar zijn, kan worden verkregen bij de Nederlandse Keuringsdienst voor Bloemisterijen en Boomkwekerijen te ’s-Gravenhage.