Gesprek met Wmo-consulent

Mededeling

Kijk voor het laatste (lokale) coronanieuws op www.oss.nl/coronavirus

Vraagt u om ondersteuning vanuit de Wmo, dan krijgt u vaak een gesprek bij u thuis. Dit gesprek is met een consulent en duurt ongeveer een uur.

LET OP: Ook de afdeling Zorg volgt de maatregelen van het RIVM om het Coronavirus in te dammen en kwetsbare mensen te beschermen. Daarom voeren wij de gesprekken nu zoveel mogelijk telefonisch. Alleen als het écht niet anders kan, gaan wij op huisbezoek.

Wat kunt u van het gesprek verwachten?

Het gesprek is bedoeld om helder te krijgen wat uw situatie precies is en waar u hulp bij nodig hebt. De vragen kunnen dus gaan over van alles. Bijvoorbeeld over uw gezondheid, gezin, dagindeling, woning, werk en financiële situatie.

Daarna denkt de consulent met u mee over oplossingen. Wat kunt u zelf nog? Wie kunnen u helpen: uw kinderen, een buurvrouw? Misschien een vrijwilliger? Of is er professionele zorg of een voorziening nodig? Aan het eind van het gesprek maakt de consulent duidelijke afspraken met u.

Wie zijn er bij het gesprek aanwezig?

U voert het gesprek met een Wmo-consulent. Het kan fijn voor u zijn als iemand die u goed kent bij het gesprek aanwezig is. Dat kan uw contactpersoon zijn, een begeleider of familielid. Dat mag ook iemand anders zijn. Of meerdere personen.

Wilt u graag iemand meevragen, maar weet u niet wie? Vraag dan een onafhankelijke cliëntondersteuner om u te helpen. Voor, tijdens, of na het gesprek. De ondersteuning is onafhankelijk en gratis. U hebt geen verwijzing nodig.

Hoe kunt u zich voorbereiden op het gesprek?

Wij kunnen u beter helpen als u zich hebt voorbereid op het gesprek. Dit kunt u doen door vooraf over een aantal punten na te denken. Bijvoorbeeld:

  • Tegen welke problemen loopt u aan in het dagelijks leven?
  • Wat hebt u gedaan om ze op te lossen? Waarom lukte dit niet?
  • Waarbij hebt u precies hulp nodig? Bijvoorbeeld: huis schoonmaken, contacten opbouwen, administratie doen.
  • Wat kunnen de mensen uit uw omgeving voor u doen? Overleg van tevoren of zij inderdaad klaarstaan. Bedenk ook wat u zelf zou kunnen doen voor andere mensen.
  • Hebt u medische informatie of een map van de thuiszorg in huis? Leg die dan vast klaar.

Het kan ook handig zijn om de punten vooraf op te schrijven. Dit 'Persoonlijk plan' kan daarbij helpen. Het plan is niet verplicht. U kiest zelf of u het wel of niet wilt doen.

Wilt u graag een plan maken, maar lukt dat niet? Vraag een clientondersteuner om hulp.

Hoe gaat het verder na het gesprek?

Aan het eind van het gesprek maakt de consulent afspraken met u. Een afspraak kan zijn:

  • U kunt het probleem nu zelf oplossen.
  • U hebt ondersteuning nodig van een organisatie in uw eigen buurt. Bijvoorbeeld van ONS welzijn. U kunt afspreken dat uw consulent u een verslag van het gesprek toestuurt. Dit kunt u gebruiken wanneer u zich bij die organisatie aanmeldt. U hoeft uw situatie dan niet opnieuw uit te leggen.
  • U hebt een voorziening nodig van de gemeente. Bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, een gehandicaptenparkeerkaart of ondersteuning. U spreekt met de consulent af dat u hiervoor een aanvraag indient. Soms is een medisch onderzoek nodig. Daarna neemt de gemeente een formeel besluit. U krijgt hiervan een brief (dit is de beschikking). Bent u het niet met het besluit eens, dan kunt u in bezwaar gaan.