Zwembad van de Toekomst

De gemeente Oss werkt aan een plan voor een nieuw, modern en duurzaam zwembad waar plaats is voor recreatief zwemmen, zwemles, wedstrijdzwemmen en meer. Dit in samenwerking met het Golfbad. De gemeente is opdrachtgever van het nieuwe zwembad.

Zwemmer in het water

Wat vooraf ging

In juli 2017 heeft de gemeenteraad kaders vastgesteld voor het nieuwe zwembad. In 2017 is ook de Toekomstvisie van het Golfbad vastgesteld. Binnen deze kaders hebben we een zwembadconcept ontwikkeld. Als locatie is begin 2020 gekozen voor de Osseweg in Berghem.

Foto terrein Osseweg

Het proces

In het proces te komen tot een nieuw zwembad zijn al verschillende stappen gezet. Er zijn gesprekken met de gebruikers van het Golfbad, de dorpsraad Berghem, partijen op de Koppelsteeg en enkele omwonenden. We zijn in gesprek met verschillende stakeholders over samenwerking ten behoeve van een sluitende exploitatie. Ook op het gebied van duurzaamheid onderzoeken we de mogelijkheden.

Gemeente Oss heeft na een zorgvuldig proces de keuze gemaakt voor het team dat het nieuwe zwembad gaat ontwerpen en bouwen. Het is een combinatie van partijen onder aanvoering van Burgland Bouw. De opdracht bestaat uit het complete ontwerp, de bouw en twee jaar technisch onderhoud. De opdracht bestaat uit delen. Begin 2024 start het ontwerpproces van het nieuwe zwembad. Tijdens het komende proces betrekken we inwoners, de zwemverenigingen, de Dorpsraad in Berghem en verdere belanghebbenden bij het vervolg. Meer informatie hierover volgt op een later tijdstip.

Volgens onze huidige planning starten we in 2025 met de bouw van het zwembad. We denken 24 maanden nodig te hebben voor de bouw. Daarmee zal het jaar 2027 in het teken staan van de opening.

Het nieuwe zwembad

Het nieuwe zwembad bestaat uit een recreatief golfslagbad met de bekende berenbaden en een bubbelbad, een doelgroepenbad, een instructiebad en een wedstrijdbad. Het recreatieve deel krijgt als thema’s “The Pacific Dream” en “Beer Dobber” met een echte belevenis voor gezinnen met (jonge) kinderen. Daarnaast is er ruimte voor horeca, fitness en fysiotherapie. Deze indeling heeft een breed draagvlak, is toekomstgericht en financieel verantwoord.
Tijdens de ontwerpfase kijken we ook hoe we het nieuwe gebouw goed kunnen inpassen in de omgeving met een functioneel en aantrekkelijk terreinontwerp.

Uit wie bestaat het bouwteam?

Het bouwteam bestaat uit de volgende partijen:
- Burgland Bouw
- Slangen+Koenis Architecten
- Hellebrekers (installateur)
- WSP (constructie)
- BBP (werktuigkundig, elektrotechnisch en waterzuivering)
- LBP|Sight (bouwfysica, brandveiligheid en duurzaamheid)
Dit team gaat het project ontwerpen, bouwen en onderhouden. Het team kijkt ook naar het buitenterrein, met onder meer groen en parkeren.

Aanpassing bestemmingsplan

We bereiden een  ruimtelijke procedure voor om tot een aangepast bestemmingsplan te komen voor het perceel aan de Osseweg, dat nu nog een agrarische bestemming heeft. Intussen hebben we wel enkele noodzakelijke onderzoeken uitgevoerd zoals is een natuurtoets en archeologisch onderzoek. Onderzoeken die we nog moeten doen in dit kader zijn o.a. een verkeerskundig onderzoek. De gemeente gaat met omwonenden en de Dorpsraad Berghem in gesprek over de verkeersafwikkeling.

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond het Zwembad van de Toekomst? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief De bedoeling is om deze tenminste eens per half jaar te versturen. Naarmate het plan vordert, zal dat vaker zijn.

Vragen?

Mail naar ZwembadVanDeToekomst@Oss.nl